Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 52

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/cache.php on line 36

Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/cache.php on line 389

Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl($output) in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/classes.php on line 537

Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl($output) in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/classes.php on line 537

Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el($output) in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/classes.php on line 537

Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el($output) in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/classes.php on line 537

Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el($output) in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/classes.php on line 556

Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl($output) in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/classes.php on line 653

Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl($output) in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/classes.php on line 653

Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el($output) in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/classes.php on line 653

Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el($output) in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/classes.php on line 653

Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el($output) in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/classes.php on line 678

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/theme.php on line 507
rskribent.dk | Øje for ord

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/rskribent.dk/public_html/wp-includes/formatting.php on line 74

Bragt i Soundvenue # 6, 1. kvartal 2005

Grime - homemusic uden grænser

Den lokale dialekt er markant, når mc´erne rapper eller toaster sig igennem tempofyldte vers på cockney-engelsk med kreativt slang. Men også overfald, våben, saboterede koncerter og piratradioer er en del af grime-scenen, der kommer væltende til os fra Londons undergrund.

Meningerne flyver gennem luften som duer på Trafalgar Square. Dedikerede fans på engelske internetfora for elektronisk musik diskuterer, hvem der lige nu er Londons største og mest toneangivende grimekunstnere. Flere namedropper kunstnere som Wiley, Godsgift, Breeze, Kano, Lethal B og Jon E Cash, mens andre mener, at Flowdan, Scratchy, Ghetto eller Flirta D bør løbe med titlen. En ting er sikker: Antallet af kunstnere taler sit tydelige sprog om en omfattende scene i rivende udvikling.

Lyden af London

Et af indlæggene kommer fra Lil Scratch, hardcore fan og undergrundsgrime-mc. Ligesom MTV-favoritten Dizzee Rascal er han fra bydelen Bow i East London, men nævner mindre kommercielle artister som Bashy, Rico, Trim og Fumin som sine foretrukne grimekunstnere.

“Grime er “homemusic” for mig, det lyder ikke bare som en efterligning af noget fra USA. Beatsne er hurtigere end de amerikanske, og teksterne tager udgangspunkt i de engelske mc´ers hverdagsoplevelser.”

Og hørt med danske ører er grime ubetinget lyden af London. Den lokale dialekt er markant, når mc´erne rapper eller toaster sig igennem tempofyldte vers på cockney-engelsk tilsat jamaicanske ord og udtryk. Et ungt og vildt gadesprog præget af slang og kreativ grammatik og stavemåde.

Et sprog der mestres af dj Stanza, den ene halvdel af det fremadstormende producerteam Scandalous Unlimited, der har leveret tracks til grime-mc´er som blandt andre Bruza og B-Live.

“Grime-teksterne afspejler livet i London og handler om, hvordan det er et at vokse op som barn og ung i byen. Grime-mc´erne rapper om det, de oplever i deres kvarterer. Hvis de bor i et hårdt kvarter og har oplevet slemme ting der, så skriver de om det. Både teksterne og måden de bliver fremført på viser, at grime har sine rødder i en gadekultur. Indholdet i teksterne er meget ægte. De unge ser musikken som en måde at holde sig fra at lave ballade på” siger DJ Stanza om de mange mc´er, der findes netop nu.

Forbudte numre

Og beretningerne om grimescenens ballademagere er både mange og yderst dramatiske. Historier om artister og fans der overfalder og stikker hinanden ned, saborterer koncerter og fester og bliver anholdt og dømt for ulovlig våbenbesiddelse og vold. Og om numre som Lethal B´s kæmpehit “Pow” der er blevet forbudt på flere engelske klubber, fordi det ifølge ejerne med sikkerhed starter ballade på dansegulvet. Men ifølge Lil Scratch er de fleste af historierne stærkt overdrevne:

“Selvfølgelig har der været eksempler på ballade til raves og på klubber, men det er først og fremmest medierne der prøver at piske en stemning op. Både de og politikerne vil gerne give grimescenen skylden for nogle samfundsmæssige problemer, som slet ikke har noget med nogle former for musik at gøre.”

Derfor vil både han og DJ Stanza også hellere snakke om alt det gode, som scenen har skabt. Som artist har Stanza fingeren på pulsen.

“Lige nu sker der utrolig meget på grimescenen her i London. Der bliver udgivet plader og musikvideoer, både mainstream og i undergrunden, der bliver afholdt masser af koncerter og raves, og der bliver sendt live piratradio fra kælderrum og dagligstuer rundt omkring i byen.

Især piratradioerne er vigtige for de unge og helt ukendte undergrundsartister. Det er det eneste sted, de kan vise og udvikle deres talent.”

Slik og slang

Dj Stanza og Lil Scratch er langt fra alene om deres positive syn på grimescenen. For “homemusic” kender på trods af sit tilnavn ingen grænser og har nu også taget den lange tur over atlanten gennem cyberspace. Bl.a. til Chloe fra New York, der flere gange om måneden får dækket sit grimebehov ved at sende amerikansk slik til en ven i London tilgengæld for friske mp3er med de nyeste numre.

“I starten var jeg nødt til at læse engelske slangordbøger for at forstå, hvad det var, de sagde. Men det er lige præcis den udprægede brug af slang sammen med de nyskabende flows der fascinerer mig. Mange af mine venner spørger, hvad fanden det er han siger, når jeg første gang spiller grime for dem, men selvom de ikke forstår det, fascinerer udtrykket de fleste af dem.”

Men det er ikke kun vokalerne der vækker begejstring hos Chloe og hendes ligesindede.

“Jeg elsker de hurtige beats, der går amok. Det at blande skramlende trommespor med dybe basgange, computerlyde, vokalsamplinger og lydspor fra videoklip, det mix er noget af det helt unikke ved grime. Det lyder simpelthen ikke som noget herfra staterne, det er meget mere autentisk og vildt i lyden.” På trods af den fremmede lyd spår hun grime en stor fremtid i staterne.

“Jeg tror, det kan blive rigtig stort herovre, selvom de fleste stadig kun kender til Dizzee Rascal. Det skal bare eksponeres meget mere med flere koncerter og flere grimeplader i butikkerne.”

Global grime

En spådom der må glæde DJ Stanza, der både tror og håber på en udbredelse af grimescenen.

“Allerede nu har den bevæget sig ud over Londons grænser. Der er fx også grimekunstnere i Manchester og Birmingham. Jeg tror ikke, der er nogen der ønsker, at det kun skal være en Londonting. Vi arbejder på at gøre det til en slags global genre.”

Tilbage på internettets fora og sites for grimefans diskuteres der ikke kun. Der bliver også battlet på rim, skabt og plejet kontakter og ikke mindst udvekslet hemmelige demotracks og eksklusive mix på tværs af landegrænserne. Og engelske dj´s og mc´er er begyndt at blive booket til shows i lande som Tyskland, Holland og Danmark.

Grime er på vej langt ud over Londons grænser, og det tyder på, at Lil Scratch ikke længere har sin homemusic helt for sig selv.

Grime
Grime eller 8-bar er en subgenre til UK Garage. Tempoet er højt, og udtrykket er upoleret, agressivt og intenst. Der rappes eller toastes på cockneyengelsk med tyk lokal dialekt over kantede trommebeats og dybe basgange tilsat lyde af alt fra keyboards til computerspil.

Grime på dansk
Det danske soundsystem OHOI! spiller blandt meget andet en del grime i deres dj-sets og har også produceret flere grimetracks med danske mc´er. Derudover arrangerer de koncerter med engelske grimekunstnere i København. Besøg dem på www.ohoi.dk og læs også et interview med DJ 2000F andetsteds i magasinet.